Glutenfri pasta

 
Jag skulle ljuga om jag sa att den är lätt att göra. Första gången jag försökte mig på att göra egen pasta och då gör jag den glutenfri och äggfri. Vad tänkte jag med där liksom? Hur som vart den rätt god! Förutom att jag råkade överkoka den lite, så typiskt! Hur som, tänkte dela med mig av receptet sen är ni fria att våga er på att göra pastan på fri hand om ni vill eller inte. 
 
Ca 4-6 portioner
1,5 dl glutenfri mjölblandning
1 dl soyamjöl
1 dl majsmjöl
1 dl teffmjöl
1/2 tsk salt
1/2 tsk vitlökspulver
1/2 dl olivolja
Vatten tills degen blir sammanhållen till en deg
 
Tillsätt först alla torra ingredienser och sedan olja och vatten. Knåda ihop allt till en deg och in i kylen under natten. Vid utbaket använd majsmjöl så den inte klibbas fast. Jag kavlade ut och skar ut för hand men en pastamaskin hade inte varit fel! Använde pepparkaksformar för att göra det lite roligare, därför det står "love bite" på pastan. Koka i riktligt med vatten 2-3 minuter. Hade på rosmarin och salt på pasta efter den kokat och rörde om i kastrullen.
Till det fick det bli en tomatsås med bönor, vitlök och basilika. 

Kommentera här: