Sockerfria lussekatter - och en twist

175 gram smör
50 gram jäst
1 gram saffran
5 msk sukrin
5 dl mjölk (37°C)
1/2 tsk salt
15 dl mjöl (använde det för extra luftiga degar)
 
Pensling och garnering med vispat ägg och russin
 
  • Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt den ljumna mjölken och låt det lösa sig. Smält smöret. Stöt saffran, salt och sukrin i en mortel. Rör ner saffran/salt/sukrin-blandningen och det smälta smöret i jästblandningen och blanda.
  • Arbeta i nästan allt mjöl och knåda i 10 min (5 min med bakmaskin). Strö lite mjöl över degen och låt den jäsa under en bakduk i 30-45 min.
  • Ta upp och knåda degen på mjölat underlag. Dra av bitar, rulla dem för hand och snurra ihop till S. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. 
  • Täck plåten och låt dem jäsa 30-45 min under bakduk. Sätt på ugnen på 200°C.
  • Pensla på med vispat ägg och tryck ner russin.
  • Grädda i nedre delen av ugnen i 10-12 min (tills de blir gyllene)
  • Låt det svalna på galler under en bakduk.
 
 
 
Man gör som tidigare recept på lussekatter, men jag bytte ut russinen till kardemumma. Fylld med grädde och mosade hallon.

Kommentera här: